Semesterdag 23, den 3 augusti

Jag har länge uppfattat det som att den allmänna uppfattningen i samhället är att det är betydligt "finare" att vara morgonpigg än att vara kvällspigg. För, handen på hjärtat, visst hör man betydligt oftare (med en negativ klang) att "han sover ju bort halva dagen och stiger inte upp förrän vid lunch" än ett "han sover ju bort hela kvällen"? Och detta trots att dessa båda personer sover exakt lika många timmar och uträttar exakt lika mycket per dygn. Man kan verkligen undra varför är det så.

Mig veterligen så är det allmänt accepterat att det finns såväl morgon- som kvällsmänniskor och att då tvinga in kvällsmänniskorna i morgonmänniskornas dygnsrytm är egentligen en ur såväl hälso- som samhällsekonomisk synvinkel förkastlig handling. Att det ändå anses "finare" att göra samma arbetsinsats mellan klockan 07:00 och 11:00 än mellan klockan 19:00 ochl 23:00 är underligt. Det synes faktiskt smartare att låta någon göra sin arbetsuppgift effektivt på två timmar på kvällen än under tre, på grund av morgontrötthet, mindre effektiva timmar på morgonkvisten...

Visst torde det vara bättre att acceptera individens individualitet och att låta denna göra vad den ska under den tid som passar dennes kropp bäst? Att acceptera att vissa piggt kan studsa upp på morgonen medan andra behöver några timmar för att komma igång, trots identiskt antal sömntimmar, torde inte vara svårt med ett något öppnare sinnelag där man bland annat tar in att vi inte längre är lika beroende av dygnets ljusa timmar för vår försörjning/överlevnad som vi var förr i tiden. De morgonpigga är ju dessutom oftast i motsvarande mån lika sega på kvällen som den andra gruppen är på morgonen.

Men "om man bara går och lägger sig i tid så är det inte svårt att vara pigg på morgonen" säger den morgonpigge som ett ogenomtänkt förslag att få alla att gå i exakt samma takt, ty i hans värld är vi alla lika. Men om det vore så enkelt så skulle jag vilja se motsvarande experiment för att få de kvällströtta individerna, det vill säga de som piggt skuttar upp tidigt på morgnarna, att bli kvällsmänniskor. Jag har ärligt talat svårt att tro att det är enklare att göra om min mor till kvällsmänniska än att göra om mig till morgonmänniska...

Nej, jag tror banne mig att det bästa är om vi accepterar alla som de är.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0